Nyheder


Kursusmaterialet fra kurset "Generationsskifte indenfor Dansk Fiskeri"

10. november 2013

Materialet kan rekvireres gratis ved henvendelse til Henrik Pagaard på telefon 7624 9566 eller på mail til hp@landbobanken.dk

Billeder fra Fiskerimessen

22.. oktober 2013

Fiskerimessen i ålborg blev igen i år et tilløbsstykke. Fiskernes Fremtid havde inviteret Adam og David fra TV programmet "Det sejler". Se billeder herunder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mød Adam og David fra "Det sejler"

02.. oktober 2013

 

 

 

Adam & David fra DR2 programmet ”Det Sejler” kommer til Fiskerimessen i Aalborg.. De vil stå på Hvide Sande Fiskernes
Fremtids stand onsdag og torsdag fra kl. 10 til 1700, hvor de vil fortælle om deres oplevelser mws fiskerierhvervet.

Vi håber at se en masse unge mennesker på standen, så vi kan få en snak med dem om mulighederne for at blive fisker.

Vel mødt i åaborg den 9., 10. og 11, oktober.

 

 

 

 

 

Gratis kursus for fiskere, revisorer og andre med interesse for økonomien indenfor fiskerierhvervet.

20. september 2013

Mogens Jepsen fra Fiskernes Fremtid, fortæller at der de kommende år vil være et stort behov for generationsskifte i dansk fiskeri og opfordrer derfor alle i branchen til at deltage, for at få opdateret deres viden om de økonomiske regler og vilkår der vedrører fiskeriet.

Derfor har man fra Fiskernes Fremtid fået skatteekspert fra advokataktieselskabet Advodan, Søren Aagaard, der tidligere har været skattechef i revisionsselskabet KPMG, til at informere og undervise i emnerne, generationsskifte, succession og skattefri virksomhedsomdannelse.

Alle i branchen med interesse for økonomi indenfor dansk fiskeri, kan tilmelde sig ved:

Jette Røgen, Advodan, på mail: Jetr@advodan.dk senest 29. september. 

Kurset afholdes i Vestjysk Banks lokaler, Bredgade 4, Hvide Sande fra klokken 09.00 til klokken 15.00.

Ringkøbing Skjern kommunes Ungdoms Uddannelsesvejledning fik en underholdende og lærerig fremvisning tirsdag den 22. maj, i fiskerbyen Hvide Sande.

30. maj 2012

Det aktive tiltag skulle ses på baggrund af en absolut alvorlig og presserende situation, for det tidligere så omtalte udkants Danmark eller forkants Danmark, som lokale ynder at kalde Vestkysten. Men manglen på unge hoveder med lyst og energi til at løfte de mange forskellige arbejdsopgaver, som en aktiv fiskerby som Hvide Sande rummer og har, er alarmerende og højaktuel.

Repræsentanter for Ungdommens Uddannelsesvejledning var derfor indbudt fra alle egne af kommunen for at blive godt fagligt klædt på til at informere og rådgive unge mennesker i deres valg af erhvervsuddannelse indenfor fiskeri og fremtid.

To gange Mogens fra Fiskernes Fremtid AS havde tilrettelagt et spændende program, hvor vejlederne blandt andet blev vist rundt på en større par-trawler RI 344 Mikkel Louise, hvor fiskeskipper Torben Johansen, som lige havde landet efter 4 dage på havet og knap en times søvn. Fremviste og fortalte indgående om det moderne konsum fiskeri og hvilke udfordringer det kunne give unge mennesker med lyst til det frie liv og hvorledes belønningen for arbejdet kunne være en løn dobbelt op på kun det halve antal arbejdsdage, set i forhold til andre fag.

Turen gik videre over Hvide Sande fiskeauktion, hvor Auktionsmester Søren Vejrup fra Danske Fiskeauktioner, gennemgik det online auktionssystem og dets fortræffeligheder, man benytter til dagligt. Derfra gik turen ned i auktionshallen til en auktion, ligesom i gamle dage, hvor fisk fra Ringkøbing Fjord kom under hamren. Nogle lokale opkøbere gjorde auktionen særdeles realistisk og underholdende, og vejlederne fik et godt indtryk af forholdene omkring handlen med fisk.

Knud Søndergaards Fiskeeksport var næste led i kæden af forarbejdningsindustrier, der på glimrende vis ved Peter Søndergaard, blev informeret og ført videre igennem fiskens vej fra hav til bord. Fra rensning, filtering, pakning og ising i kasser til den endelige forsendelse til udlandet. En arbejdsplads hvor kravene til de unges evner indenfor kommunikation, håndtering, logistik og praktisk tilgang til en moderne fiskeindustri, kunne blive udfordret.

Vest Danmarks mest moderne og veldrevne værftsindustri, var næste destination på vejen igennem vestkystens job mekka for unge. Seasight og Hvide Sande Skibs- og bådebyggeri fremviste et topmoderne værft med en flerstrenget vækststrategi, som med succes havde navigeret sig fri af krisetider og økonomisk uro. Et værft der både havde fokus på og som havde satset meget på personlig udvikling og den enkeltes kompetencer, netop for at beholde den gule førertrøje.

Efter en tur i skolekøkkenet på Hvide Sande Skole og et godt måltid mad senere, kunne Ringkøbing – Skjerns Ungdoms Uddannelsesvejledere se tilbage på en rundtur i det Vestjyske, hvor Fiskernes Fremtid havde gjort det krystalklart, at hvis unge mennesker fra 9. og 10. årgang kunne tænke sig en erhvervsmæssig karriere, også selv om man ønsker sig en karriere hvor overlæggeren havde fået en tand opad, så var mulighederne absolut tilstede i vækst-byen Hvide Sande.

Fiskernes Fremtid Hvide Sande

20. oktober 2011

Med overskriften ”Bliv fisker – hvis du er til smukke sild, seje maskiner og en fed løn”
har fiskernes fremtid i Hvide Sande udgivet en DVD.

Dansk fiskeri har op gennem 80`erne og 90`erne oplevet en kraftig reduktion af fiskerflåden, med ophugningen af mange fartøjer og en omstilling af erhvervet, har fiskeriet ændret og tilpasset sig de nye tider.

Hvide Sande Fiskernes Fremtid A/S er en organisation, der har til formål at hjælpe fremtidige fiskere økonomisk godt i gang. Organisationen blev stiftet i 1999 ud fra en erkendelse af at aldersfordelingen ikke gik i retningen af fornyelse i erhvervet. Branchens overlevelse skal sikres med flere nye fiskere, som ønsker at føre faget videre.

Organisationen består i dag af forretningsudvalg med hhv. formand advokat Mogens Jepsen, fiskeskipper Verner Møller og forretningsbestyrer Jørgen Enevoldsen.

På Danfish International 2011, som netop er afviklet i Aalborg Kongres og Kultur Center, blev den nye DVD lanceret og udleveret til alle interesserede messegæster.

DVD filmen ”Bliv Fisker” tager sit udgangspunkt i en nyere Hvide Sande Trawler RI 427 Mette Helenes fisketur, hvor fiskeskipper Kurt Adsersen sammen med 3 besætningsmedlemmer tager på fire dages fiskeri kurs nordvest Hvide Sande. Ombord følger man blandt andet lærling Daniel på 19 år i hverdagen ombord på Mette Helene.

På baggrund af den positive udvikling fiskeriet er inde i for tiden, udtaler fiskeskipper Kurt Adsersen at fiskeri i dag, udover at kaste en rigtig god løn af sig på over en halv million årligt, for små 120 dages arbejde, giver det også de unge mennesker udfordringer og fagligheder, som gør jobbet interessant og attraktivt. Ønsker en ung, at ens job mest skal handle om computer og teknik, er et fiskefartøj i dag spækket med elektronik og PLC styringer. Går ens interesse mere i retning af motorer og olie på fingrene, har et moderne fartøj store disel- og lysmotorere samt hydrauliske pumper, som kræver pasning og daglig vedligehold. Alt i alt er en fiskers hverdag spændende og afvekslende i forhold til mange andre job på land.

Fiskernes Fremtid søger unge til erhvervet og lægger op til at give en ordentlig økonomisk indsprøjtning til de som ønsker en lærlinge kontrakt og det stopper ikke her, man tager hånd om dens unges arbejdssituation, uddannelse og fritidsliv. Med udmeldingen at ”hjælpen er nærmere end du tror”, opfordres unge til at gå i dialog med Fiskernes Fremtid.

Ny direktør og ny strategi

16. december 2012

Smediekoncernen AS Scan får ny direktør til januar 2011. Valget faldt på bestyrelsesformand Michael Vejlgaard.

Den kommende direktør for AS Scan, Michael Vejlgaard

AS Scan har mere end 50 års erfaring i marineindustrien, og siden Hvide Sande-virksomheden havde sin spæde start i mindre lokaler under navnet Havnens Motorværksted, har virksomheden gennemgået en synlig udvikling med opførelse af Hvide Sandes største fabrikshal på fabriksvej 14 på Nordhavnen i Hvide Sande.

AS Scan har i dag fordelt arbejdsområderne på fire underafdelinger: AS Scan Marine, AS Scan Winches, AS Scan Steering, AS Scan Industries.

Nuværende direktør Karsten Olesen, som overtog virksomheden med broderen Klaus Olesen i 1996, har efter 14 år som administrerende direktør nu nye ønsker for sig selv og den globale virksomhed. I oktober måned blev en stillingsannonce om en ny administrerende direktør slået op, og interessen var stor. ”Der kom over 40 ansøgninger på opslaget, så det var over al forventning,” siger Karsten Olesen, som er yderst godt tilfreds med valget af den nye direktør.

Ud fra de 40 ansøgere udvalgte de fire nuværende ejere og bestyrelsesformand Michael Vejlgaard fire kompetente ansøgere som kom til samtale, og efterfølgende lagde bestyrelsesformanden så sin egen ansøgning i bunken.”Jobbet var som skræddersyet til mig, og jeg ønskede at søge jobbet med det samme,” siger Michael Vejlgaard som har været i bestyrelsen i to år, og har haft posten som formand siden januar måned. Han afventede sin ansøgning, da det var mest fair overfor virksomheden og mest korrekt for alle parter.

”Det var lidt overraskende, at Michael valgte at søge stillingen, men jeg er sikker på, at vi har valgt den helt rigtige mand til jobbet. Engagementet som bestyrelsesformand, de store krav til sig selv og virksomheden har vist Michael som en målrettet person,” siger den nuværende direktør som glæder sig til at videregive stafetten til Michael d. 15. januar 2011. Kigger man på Michael Vejlgaards lynkarriere og brede uddannelsesområde, er der noget om snakken.

Nuværende direktør, Karsten Olesen på Fabriksvej 14 på Nordhavnen (Fotos: AS Scan)

Michael blev først uddannet automekaniker i Hvide Sande, hvor han efterfølgende flyttede til Thyborøn, uddannede sig til skibsmontør og arbejdede dersom. Efter 10 år i Thyborøn flyttede Michael til København, hvor maskinmesteruddannelsen og økonomi blev læst sideløbende med hinanden. I 2004 blev han ansat i A/S Løgstrup-Steel i Kvistgaard, hvor han de seneste 4 år har besiddet jobbet som international salgsdirektør.

”Det er Michaels baggrund som skibsmontør og hans internationale salgserfaring, der gør ham perfekt til jobbet som administrerende direktør for virksomheden,” siger Karsten der selv er spændt på hans fremtidige jobfunktion i firmaet. ”Enten skal jeg fortsætte med at tegne og udregne tilbud, eller også skal et ophold på 2 år i Bangladesh realiseres, hvis vi vælger at etablere virksomhed dernede.

Det første Michael Vejlgaard vil tage fat på er udarbejdelse af 3-årige strategier på de fire arbejdsområder, så områderne bliver identificeret, målrettede og kan skabe værdi. Et af områderne er inden for fiskerisektoren, hvor et af tiltagene vil være mere fokus på prisgaranti og bedre after sales service. ”Vi vil være en af de mest foretrukne i branchen til levering og montering af udstyr til fiskerflåden,” lyder det samstemmigt fra nuværende og kommende direktør.

Søvejen mod Vest er en realitet

16. december 2012

Bedre besejlingsforhold og flere arbejdspladser i Hvide Sande bliver gennemført og de første fysiske spadestik tages til foråret.

Folketingets trafikudvalgs beslutning om støttesum på 40 mio. til den nye søvej med udgangspunkt fra Hvide Sande fejede tvivlen om projektets oprindelse af bordet, og fremtiden ser lys ud for vestkystens udkantsdanmark.

Den forventede udformning af de nye anlæg ved Hvide Sande havn. Illustration fra Søvejen mod Vest, VVM-redegørelse og miljøvurdering, 31. august 2010

Industriproduktionen, som tegner sig for en stor del af beskæftigelsen i det Vestjyske, bliver nu forstærket i forbindelse med en bæredygtig løsning af godstransport over Ringkøbing Fjord og med udskibning fra Hvide Sande Havn til de europæiske markeder. Hvor al infrastruktur før er foregået på de hårdt belastede danske landeveje, skal en pram drevet af el fragte de store godsleverancer til Hvide Sande, hvor en aflæsning på kajen finder sted og en efterfølgende overførelse på skibe, som kan sejle disse leverancer videre ud i verden – det være sig møllevinger, byggeelementer o.a.

”Dette projekt er en nødvendighed for bevarelse og mulighed for flere arbejdspladser i Vestjylland,” siger projektleder Steen Davidsen. Hvis ikke godstransportens infrastruktur blev ændret, ville flere virksomheder eksempelvis flytte til Nordtyskland, hvor tilgangen til søtransport ud i Europa ville være mere gunstigt.

Hvide Sande Havn har ikke været karakteriseret som en udskibningsmulighed før, da landevejene til havnearealet ikke har været egnet til store godsmængder. Men at man i stedet vælger er fragte transporten via søvej giver store besparelser. Jacob Kronbak, lektor ved Institut for Maritim Forskning og Innovation fra Syddansk Universitet, har beregnet omkostningen ud fra faktorerne miljø, klima, støj, trængsel og slidtage for samfundet ved, at et tons gods transporteres 100 km. med en lastbil og tilsvarende med skibsfart. Og prisforskellen er til at mærke og føle på. Skibsfarten reducerer samfundets omkostninger til 1/6 af lastbiltransporten.

Udover udviklingsmulighederne indenfor godstransport og supplymarkedet til offshoreindustrien og større beskæftigelse fremhæver Steen Davidsen også attraktive muligheder for fiskerierhvervet. ”De kommende og langt bedre besejlingsforhold er også til stor gavn og glæde for fiskerisamfundet i Hvide Sande,” siger projektlederen, som pointerer at ca. 114 mio. kroner af de godt 212 mio. til anlægsudgifter i projektet er fiskerirelateret.

Vindmøller på Hvide Sande Nordhavn. Visualisering fra VVM-redegørelse og miljørapport, August 2010

Søvejen mod Vest gennemføres som et bæredygtigt projekt med stor fokus på energi, klima samt natur- og miljøhensyn. Projektet understøtter både lands-, regional og lokalpolitiske målsætninger på området,” siger Steen Davidsen som håber og tror på at projektet er etableret og i fuld drift ultimo 2012.

Rundvisning i en af Frydendahls lagerhaller i Hvide Sande (Foto: Fiskerforum.dk / Martin Backs)

Stor interesse for dansk netudbyder

25. november 2010

Interessen var stor, da 15 franske fiskere og et par erhvervsfolk indtog Frydendahl Fiskenet i Hvide Sande

Jens Frydendahl stod klar til rundvisning og kunne med stor succes vise koncernens store sortiment af fiskenet og fiskeartikler for interesserede gæster. Rundvisningen gik fra den ene lagerhal til den anden, hvor alt lige fra krabbetejner til overlevelsesdragter blev nøje studeret. De to tolke fra Den Danske Ambassade i Paris havde travlt med at oversætte de franske fiskeres interesserede spørgsmål.

En gennemgang af Frydendahls fiskeriartikler kræver også god tid, idet sortimentet består af alt lige fra fiskenet til næsten al slags fiskeri, flettede-, flyde- og blyliner, reb, flåd- og bøjeudstyr, ruser og beklædning til overlevelse og arbejde.

De franske fiskerer var særligt interesserede i beklædning og fiskenet til pigvar- og krabbefiskeri. Faktisk var interessen så stor, at et tilbud fra Frydendahl i denne uge blev afsendt til en lokal fransk fiskeriforeningsformand og vicepræsident for fiskeriforening i Bretagne-området. Han fandt Frydendahls net til pigvar- og krabbefiskeri yderst interessant. ”Vi glæder os over interessen fra det franske marked, som kan være vanskeligt at åbne op for,” siger produktionschef Frank Nøttrup og fortsætter: ”Vi havde stor fordel i at kunne informere om en anden fransk kunde, som var anerkendt af de besøgende.” Frydendahl Koncernen glæder sig til at se, om tilbudet medfører flere ordrer fra det særprægede land.

Frydendahl er internationaliseret

Fiskenet blev vist frem til meget interesserede franske fiskere (Foto: Fiskerforum.dk / Martin Backs)

En del af den franske delegation kendte allerede til Frydendahl Koncernen inden ankomsten til Hvide Sande, og det regner Frank Nøttrup også for gode vare. ”Dog vores marked allerede er international, glæder det stadig koncernen, at potentielle kunder dukker op fra den anden ende af Europa og allerede kender til Frydendahl som en virksomhed, der står for kvalitetsprodukter og god service,” siger han.

Historisk Baggrund

Frydendahl har leveret fiskenet og fiskeartikler til det danske fiskeri siden 1933, og har derfor kunne følge den store udvikling, der er sket inden for fiskeriet igennem alle disse år. Og virksomheden har taget udviklingsudfordringen op og har løbende ekspanderet, hvortil i dag at stå med produktionsfabrikker i Estland, Polen og Malaysia og en kundekreds, der omfatter lande fra hele verdenen. ”I Malaysia producerer vi ruser og tejner af højeste kvalitet, og i Estland og Polen har vi også tilhørende salgsbutikker, ” siger medejer Jens Frydendahl, som glæder sig over, at virksomhedens hovedkontor er placeret i Hvide Sande midt i den flotte vestjyske natur.

Fransk besøg i Hvide Sande

25. november 2012

I uge 45 besøgte en fransk gruppe af offshore- og ambassadefolk og fiskere for 8. gang i år Hvide Sande Havn.

Turen gik til Hvide Sande og Esbjerg, da franskmændene skulle se Horns Rev 1 og 2, som et positivt eksempel på, at de forskellige erhverv godt kan enes og have en fornuftig dialog med hinanden. ”Turene går i al sin enkelthed ud på at berede vejen for franske fiskere og offshore-interessenter og politikere, så alle blive hørt og tilgodeset i kommende aftaler og beslutningsprocesser om offshore vindmølleparker i Frankrig. Franskmændene står i dag med den kendsgerning, at inden 2020 skal 6000 megaWatt produceres gennem vindenergi,” siger projektkoordinator, Pia Levysohn fra Den Danske Ambassade.

Luftfoto af sydsiden af Hvide Sande Havn (Foto: Fiskerforum.dk)

Den Danske ambassade i Paris arrangerer turen for franskmændene, så man får kontakt til de rigtige og aktuelle personer og virksomheder. Ekskursionen indebar bl.a. diverse foredrag på Fiskerriets Hus, virksomhedsbesøg ved Frydendahl Fiskenet, fiskeauktion klokken syv om morgenen, overværelse af losning på Nordhavnen, hvor danske fiskere bød deres franske kollegaer ombord til dialog og fremvisning af, hvordan losning af brisling i Hvide Sande finder sted. Derudover spiste de franske gæster på Restaurant Under Broen, Røgeriet, og Hvide Sande Sømandshjem, hvor de også var indlogeret. Et planlagt besøg ved Hvide Sande Vodbinderi måtte aflyses på grund af franskmændenes stramme program.

En stolt ambassade-ansat

”Vi er blevet ved med at komme til Hvide Sande, da samarbejdet med Hvide Sande Havn og servicevirksomhederne fungerer rigtig godt. Alle steder bliver vi taget rigtig godt imod og servicen er helt i top,” siger Pia fra den Danske Ambassade og fortsætter: ”Man er faktisk en stolt ambassade-diplomat, når man oplever denne modtagelse og hjælpsomhed i alle tænkelige situationer.” Pia Levysohn fremhæver Havnechef Erik Clausens forarbejde og de danske fiskere, som landede fisk en sen aften, men alligevel tog sig tid og var imødekommende over for deres franske kollegaer.

Hvide Sande Havn videregiver gerne

Hvide Sande Havn er med til at stå for organiseringen og planlægning af turen, og Erik Clausen ser også den franske tilbagevenden som et tegn på tilfredshed og opfyldelse af gæsternes forventninger. ”Hver gang har der været forskellige erhvervsfolk, journalister og fiskere med. Og den sidste tur blev netop oprettet, idet fiskere fra sydområdet informerede fiskerne i Bretagne-området om den positive, informationsrige og brugbare oplevelse,” beretter Erik Clausen, som står klar til at modtage endnu en delegation til foråret 2011.

”Vi er en af Danmarks mest moderne fiskerihavne med en lang og erfaringsrig historie i bagagen. Derfor videregiver vi gerne vore oplevelser og erfaringer til interessenter,” siger Erik Clausen, som i øvrigt lige har haft besøg af Transportministerens havnelovudvalg, som har til opgave at komme med forslag til en ny havnelov.

Succesfuld afløser til trawlwire

11. november 2010

Hvide Sande Vodbinderi Aps har taget skridtet i en mere miljørigtig retning

Dybhavstrawlere får nu mulighed for at udskifte det traditionelle og tons-tunge trawlwire med Dyneema-liner med en væsentlig reduceret kilovægt. ”Dynex Warps er brændstofbesparende og utrolig slidstærk,” siger direktør ved Hvide Sande Vodbinderi ApS, Thomas Bank Olesen, om det nye og revolutionerende produkt.

Hvide Sande Vodbinderi er de eneste i Danmark, som har solgt Dyneema-løsningen endnu, som pt. er installeret på tre fiskefartøjer fra Hvide Sande , RI 468 Juli-Ane, RI 568 Jette Mona og RI 236 Lisbeth Frich.

Hvide Sande Vodbinderis direktør, Thomas Bank Olesen og skipper Verner Møller med Dynex Warps foran sig. (Foto: Martin Backs)

Verner Møller var den første fiskeskipper i Danmark, der valgte løsningen ombord på den knap 24 meter lange dybvandstrawler. Efter at have haft Dynex Warps som trawlwire på fartøjet i over et år med gode resultater af produktet, skulle dette også være løsningen på hans nybyggede reje- og totrawlers midterste tromle.

”Vi bruger Dynex Warps og oplever, at produktet opfylder de lovede forskrifter,” siger Verner Møller, som modtog Jette Mona i Juni måned i år. Verner har gode erfaringer og stor tiltro til dynemalinernes egenskaber, særligt i Østersøen, hvor vægten af linerne, reducerer skovlenes berøring med den bløde bund.

Hvor trawlwire normalt skal udskiftes en gang om året, ruster og skal splejses, har Dyneema-liner en væsentlig længere levetid, og der er meget mindre vedligehold ved denne slidstærke løsning. Verner Møller har endnu ikke skulle vedligeholde på linerne på RI 468 Juli-Ane, som har været installeret i halvanden år. Det er både han og besætningen rigtig godt tilfreds med.

Skulle det hænde, at linerne bliver slidte eller beskadiget under de hårde fiskeforhold mht. dybvandsfiskeri, er der også mulighed for reparation af Dyneema-rebet, som kan modtage nyt overflet, hvis nedslidning finder sted, pointerer Thomas, og ligger stor vægt på vodbindervirksomhedens brede knowhow indenfor den nye løsning.

Desværre har Hvide Sande Vodbinderi Aps ikke pt. haft mulighed for testforsøg vedrørende brændstofbesparelsen, da Verner med det første fartøj fik isat ny motor samtidigt med udskiftning af wire, og de to andre fartøjer er nybygninger. Men udbyder og patentindehaver påstår, at en udskiftning til Dynx Wrap ifm. flydetrawl, giver brændstofsbesparelse på 5-10%, hvilket bestemt ikke er irrelevant med nutidens brændstofpriser.

”Går man med planer om nybygningen er Dyneema-wire særdeles attraktiv, da vægtforskellen ville give en væsentlig mindre ballast i forhold til trawlwirerne som kan veje op til 3-4 tons,” siger Thomas og opfordrer interesserede til at kontakte ham, hvis yderlige spørgsmål skal besvares.

Stort norsk garnfartøj skal bygges i Hvide Sande

11. november 2012

Så har Vestværftet fået nybygningsordre nr. 292

Ordren lyder på et splinternyt og 32,40 meter langt fartøj, som bliver Vestværftet næststørste nybygning hidtil. Kontrakten kom på plads i uge 42, og havde været under opsejling med en løbende dialog og kontakt mellem værftet og rederiet Nessjøen A/S.

Rederiet Nessjøen A/S er ejet af August Fjeldskaar og sønnen Kjetil Fjeldskaar, som også ligger inde med et andet stort fartøj fra Vestværtet. I 2008 blev det 27,4 meter lange og 9 meter brede garnfartøj, VA 82 LS Nesejenta, også afleveret til det norske fiskeriselskab. ”Vi har været særdeles godt tilfreds med Nesejenta, og var ikke i tvivl om, hvem der skulle bygge vores nye Nesebuen,” siger skipper og medejer, Kjetil Fjeldskaar. Den nye Nesebuen skal afløse nuværende og aktive garnfartøj Nesebuen, som blev bygget 1964.

Fartøjet bliver et søsterskib til Nesejenta med den væsentligste forskel, at det nye fartøj bliver 5 meter længere. Da Nesejenta blev bygget, hindrede norsk reglement, at daværende nybygning kunne blive længere, men en ændring i lovgivningen gav Nessjøen A/S den ønskede mulighed om forlængelse af det nye fartøj. Det kommende fartøj indeholder samme hovedmotor, hjælpemotorer, gear, propeller som nybygningsfartøjet fra 2008.

”Vi er glade for kontrakten og for at det norske rederi vender tilbage med en ny ordre. Det er altid dejligt, når kunder og samarbejdspartnere vender tilbage pga. gode erfaringer fra tidligere leverede fartøjer fra vores side,” siger Brian Sangill fra Vestværftet og fortsætter: ”At nordmændene bestiller et fartøj efter samme opskrift som sidst, indikerer at Nesejenta har levet op til Nessjøen AS krav til et garnfartøj.

Vestværftet råder i dag over ca. 25 ansatte og er rigtig godt beskæftiget med nybygningsordrer og reparationsopgaver. RI 236 Lisbeth Frich blev afleveret i oktober, HM 68 Trine Malene skal afleveres her i november, og den 3. nybyggede L 654 Pia Glanz fra Vestværftet, skal afleveres til januar.

Nesebuen skal afleveres i oktober 2011 (Tegning: Vestvæftet ApS)

Hoveddimensioner:

Længde oa. 32,40 m.
Længde pp. 27.00 m.
Bredde 9,00 m.

Motorer og propeller:

Hovedmotor: Cummins KTA38 M1, 1000 HK, 1800 rpm.
Hjælpemotorer: 2 x Cummins Generatoranlæg, 151 kW. 50 Hz
Gear: Mekanord 430
Propeller: Hundested VP 10 ½, Ø 2300
Hæk- og Bovpropeller: 2 stk. Hundested type SFT 4 bovpropeller, 160 HK

Bedre besejlingsforhold til Hvide Sande Havns fiskere

11. november 2010

Moleforlængelse og en kysttilbagerykning giver Hvide Sande en ny ydermole på 220 meter ud i Nordsøen

Havnechef Erik Clausen, Slusemester Henning Yde, og Formand på Havnens Materielgård Tom Kristensen på den nuværende læmole, ser med stor forventning frem mod en forlængelse af molen. (Foto: Martin Backs)

”Til foråret begynder forlængelsen af Hvide Sande Havns nordlige læmole, som skal give den meget hårdt tiltrængte indsejling en større vanddybde og mere stabile besejlingsforhold,” siger Havnechefen Erik Clausen som har store forventninger til projektet.

Projektet startede med omfattende hydrauliske undersøgelser af den eksisterende sandvandring forbi havnens indsejling og af de tilsandingssituationer, som opstår igen og igen til stor gene for besejlingen af havnen. Disse undersøgelser og vurderinger er udført af DHI (det tidligere Dansk Hydraulisk Institut), som har en omfattende viden om alle de processer og kræfter, som driver sandvandringen langs en kyst og tilsandingen i havneindsejlinger.

DHI blev ”fodret” med mange data fra Kystdirektoratets opmålinger af kysten med vind og vejrdata og ikke mindst med sluse- mesterens og havnechefens gennemgang af de sidste 7 års tilsandingssituationer. Opgaven til DHI var så at få genskabt disse tilsandingssituationer i deres computermodel og derefter komme med forslag til at skabe større og mere stabile indsejlingsdybder.

Det har resulteret i forslaget til en forlængelse af læmolen med 60 meter og en tilbagerykning med ca. 160 m. af kysten nord for læmolen, som gennem de sidste 37 år, efter læmo- lens bygning, er rykket tilsvarende frem. Kystindrykningen indebærer, at 1,2 millioner m2 sand skal fjernes fra en 1600 meter lang kyststrækning nord for havnen og tilføres kysten syd for havnen.

Hvor er projektet nu?

Tegning af kommende moleforlængelse og kystindrykning. (Illustration: COWI)

Lige nu foregår der forhandlinger med Kystdirektoratet om tilbagerykning af kysten, og de sidste tilladelser skal på plads. Når der findes løsninger og alle godkendelser er på plads, vil arbejdet blive sendt i udbud. ”Vi forventer at de første entreprenører kommer midt i marts måned og frem til september,” siger Erik Clausen som glæder sig over godt samarbejde med DHI og COWI, som har stået for projektering af forlængelsen af læmolen.

Erik Clausen glæder sig over, at dette vil bidrage til, at lokale, udenbys og udenlandske fiskefartøjer, vil få væsentlig forbedrede indsejlingsforhold med en kommende vanddybde på 6 meter.

Moleforlængelsen løber op i knap 20 mio. kroner, og 50% af summen bliver finansieret gennem EFF-midler, hvor havne og landingsteder har mulighed for tilskudsordninger i forbindelse med EU Fiskeriudviklingsprogrammet 2007-2013.

En fisker med fremtid

28. oktober 2010

Johan har taget et yderligere skridt ind i fiskeriet og har som 30-årig part i den 23,95 meter lange trawler Ri 468 Juli-Ane i Hvide Sande.

”Det gælder om at lave det, man godt kan li’ i livet. Er man træt af sit erhverv, påvirker det også resten af hverdagens situationer,” siger Johan Løvendahl Nielsen, fiskeskipper, om overvejelserne ved at gå ind i fiskeriet. – En beslutning, som er taget sammen med familien og ved hjælp af Generationsskifte­selskabet Fiskernes Fremtid.

Johan på RI 468 Juli-Ane - Foto: FiskerForum

Historik

Johan startede i fiskerierhvervet efter at have prøvet kræfter med skolebænken og HTX i teenageårene. ”Jeg ville gerne have en ud­dannelse at falde tilbage på, men havet og friluftslivet var langt mere tiltalende,” siger Johan efter nu at have tilbragt over 12 år i erhvervsfiskeriet.

Karrieren startede som 18-årig fra Thyborøn på bomtrawleren L 76 Brian Kent, hvor Johan fiskede fra i 6 år. Derefter blev garnfiskeriet afprøvet i Thorsminde på L 654 Pia Glanz. Hyren ombord på L 654 Pia Glanz medførte skipperskole i Thyborøn, hvor Johan tog skip­pereksamen i 2004. Skippereksamen betyder, at Johan idag må sejle fartøjer op til 45 meter.

I 2007 kom Johan til Hvide Sande, hvor en hyre på RI 468 Juli-Ane blev aktuel. RI 468 Juli-Ane var ejet af fiskeskipper Verner Møller, som i dag har fartøjerne RI 468 Juli-Ane og en nybygget reje- og bomtrawler, RI 568 Jette Mona.

Kollegaer

Johan og familien - Foto: FiskerForum

”At være ung fiskeskipper er en dejlig udfor­dring, og erfarne og gode kollegaer gør både arbejdet sjovere og mere profitabelt,” siger Jo­han og pointerer, at fiskeriet med hans kolle­gaer er en fornøjelse, og at der er en god stem­ning ombord på fartøjet.

”Det er særdeles sjovt, når beslutninger om fangstpositioner bliver taget i styrehuset, og det viser sig at være de rette steder at slæbe og vi fanger nogle fisk,” fortæller Johan med at smil på læben.

Familie

Johan er gift med Jette, som er jævnaldrende. Sammen bor de i Mejrup, og har to børn på henholdsvis 3 og 6 år. Hele familien er ind­stillet på, at det er fiskeriet, der er erhvervet for Johan. Og på trods af anderledes fleksible arbejdstider og ugentlige rejser, så kan de se det glædelige i mands og fars arbejde. ”Vi får en glad mand hjem fra arbejde, fordi han laver det han kan lide; og så er der også noget, der hedder frirejse engang imellem,” siger Jette som er køkkenassistent på Holstebro Tekni­ske Skole. To rejser, en frirejser, en rejse og en frirejse og forfra igen. Sådan fungerer Verner Møller og Johans turnus med Johan med flest dage på have

”Hvide Sande Fiskernes Fremtid”

Generationsskifteselskabet ”Hvide Sande Fi­skernes Fremtid A/S” kom til verden ved en stiftende generalforsamling i december 1999. Årsagen var, at et hurtigt overblik henover skaren af fiskeskippere afslørede lidt flere grå hår, end godt er. En bevidstgørelse om, at skip­pernes gennemsnitsalder lå på den forkerte side af 50, og en svag tilgang af nye i fiskeriet, fik lokale spydspidser indenfor erhvervsfiske­riet og lokale servicevirksomheder i Hvide Sande til at tage tyren ved hornene. De opret­tede et selskab, som gennem forskellige tilbud og muligheder kan tilbyde en attraktiv ind­gang til fiskeriet.

Bla. tilbyder Fiskernes Fremtid, at folke- og efterskoleelever kan komme i erhvervsprak­tik som fisker og snuse lidt til fiskeriet i en tidlig alder. Flere fiskefartøjer fra Hvide San­de har sat deres fartøj til rådighed, så dette kan lade sig gøre.

Er du kommet op i teenageårene og over­vejer at blive lærling, kan Fiskernes Fremtid være med til at give dig en god start i lokal­området med medlemskab af de lokale sports­klubber, ungdomsklubber og svømmeklubber i praktikperioden.

Og et yderst attraktivt tilbud fra selskabets side består i ansvarlig lånekapital til indskud i fartøj eller rederi. Går man med en ide om at blive selvstændig, selv stå bag roret el.lign., kan man henvende sig til Fiskernes Fremtid, og så vil den faglige del af bestyrelsen vur­derer, om ideen er bæredygtig. Bliver over­vejelserne blåstemplet, kan den kommende fartøjsejer eller partsejer gå i banken og sige, at han har den nødvendige egenkapital til at få et lån.

Illustration: Fiskernes Fremtid

Gav muligheden for Johan

Ved hjælp af Hvide Sande Fiskernes Fremtid A/S fik Johan en optimal mulighed for at bli­ve medejer i RI 468 Juli-Ane. ”Jeg modtog en sms om Danmarks bedste jobtilbud.” Det var skipper Verner Møller, der tilbød part i hans største fartøj.

Og netop medparten kunne realiseres ved hjælp af Generationsskifteselskabet. ”At jeg gennem Generationskifteselskabet har ta­get lån til medejerskab i Juli-Ane, giver selv­følgelig mig og min familie en tryghed, idet hus, bil og opsparing ikke er pantsat. Det har stor betydning, at Generationsskifteselskabet er stablet på benene,” siger Johan og pointe­rer, at det ikke kun er pga. likvidtetsmulighe­derne, men også fordi flere erfarne fiskere tager aktiv del i selskabet og kan bruges som sparringspartnere i de forskellige hændelser og situationer, som opstår indenfor det alsi­dige erhverv.

Der er tale om ildsjæle indenfor erhver­vet, som ikke kun ønsker at sikre deres egen fremtid, men også kommende generationer, så at fiskeri i Hvide Sande ikke kun bliver en nostalgisk historie. Nej, erhvervsfiskeriet har også en fremtid med masser af spændende udfordringer og muligheder, og Hvide Sande skal bevares som en af de førende havne in­denfor erhvevet. ”Mulighederne ligger lige for – lad os gribe dem,” lyder det samstemmigt fra Generationsskifteselskabet Fiskernes Fremtids medlemmer.

Friske kræfter til fiskeriet

9. december 2009

18 år og fuld af mod på en fremtid som erhvervs fisker – sådan tegner situationen sig for den 18. årige Niels Fjord Sørensen fra Hee.

Vi møder ham en stormfuld novemberdag – en af de dage, hvor havet viser sig fra den mere barske side med kraftig vesten vind. Men det går ikke den unge fisker på, han taler kun positivt om uddannelse, praktisk arbejde og forventninger til fremtiden.

RI 236 – Lisbeth Frich

Hvordan er det, at være fiskerilærling?

”Uddannelsen tager kun to år og tiden går hurtigt” forklarer Niels. ”I øjeblikket er jeg i praktik på kutteren ”Lisbeth Frich”, der fisker fra Hvide Sande, og til december har jeg ny hyre på et Esbjerg fartøj.”

Og netop muligheden for at komme rundt og opleve forskellige fiskerier og lære nyt, tiltaler den unge fisker: ”Nu har jeg fisket rødspætter, pighvar og torsk til konsum, men på den næste hyre skal jeg også opleve industrifiskeri” I den 3. og sidste praktik periode skal der atter veksles til et nyt segment. Endnu ligger det ikke fast, hvilket fiskeri Niels bliver kastet ud i, men det kan f.eks blive garnfiskeri i indre farvande.

Niels afsluttede skolen med en 9. kl. afgangsprøve. Gensynet med uddannelsessystemet har været en positiv oplevelse: ”Skole skal der til, ellers kommer man ikke videre” resonerer han. ”Det er ok med Fiskeriskolen; det er ikke nogen dårlig skole”.

Fritiden tilbringes for det meste med traditionelle interesser som TV, musik og sport. Kammeraterne accepterer også, at Niels´s arbejdssituatiuon er lidt speciel, hvilket gør, at tingene ikke altid kan planlægges, for når skibet skal sejle, må man være klar. Og på samme måde er det ikke altid muligt at forudse, hvornår man er hjemme igen.

Hvad laver du om 3 år?

”Så har jeg min uddannelse, og så må vi tage den derfra” Og tonefaldet indikerer tydeligt, at det bliver et job inden for fiskeri sektoren der satses på – Niels virker som en fyr, der ser muligheder frem for begrænsninger.

Adgangskravet til Fiskeriets Grunduddannelse er 9 kl. afgangsprøve samt et 3 ugers sikkerhedskursus, der afholdes på Fiskeriskolen i Thyborøn. Uddannelsen består af 2 skoleophold af hver 11 ugers varighed, suppleret med tre praktikperioder. I forbindelse med skoleophold er der mulighed for indkvartering. Ved fiskeri langt fra hjemmet, vælger mange elever, at indlogere sig på kollegie værelse el. Lign.